Cosmin Obogeanu și Cristian Ticușan au experiență în turism, vânzări, consultanță în servicii și hotelarie. Din 2018, au început să-și scrie și experiența în antreprenoriat, dupa ce, cu doi ani mai devreme, le-a trecut pentru prima data prin minte sa fondeze CAR PATH, un proiect care poarta pe roți entuziasmul de călătorie al lor și al amatorilor de experiențe inedite.
Businessul s-a nascut ca o completare a stilului lor de viata orientat catre natura, aer curat, flexibilitate si calatorie. „Faceam multe iesiri în natura, de multe ori de tip circuit si care necesitau o logistica complexa, care au fost mult mai usor de realizat cu o autorulota decât cu cazare si mult mai confortabil decât la cort – scoate bagajele din masina, despacheteaza – împacheteaza si baga-le înapoi pentru urmatoarea destinatie”, povesteste Cosmin Obogeanu. Cum orice calatorie este mai valoroasa cu însotitori, ca sa nu plece singur nici în aventura de antreprenor, Cosmin l-a cooptat si pe bunul sau prieten, Cristian Ticusan, care administra deja de zece ani o agentie de turism din Piatra Neamt.
Se cunosc de când aveau opt ani, au facut liceul si facultatea împreuna, au început sa lucreze împreuna în turism si hotelarie la primul job, în Poiana Brasov. Aveau asadar toate premisele pentru a valorifica acest parcurs în unul de succes si în business. „Numele CarPath l-am ales dintr-o lista de 15 nume, iar alegerea lui a durat aproape trei luni. De ce se cheama CarPath? Carpa ii sunt leaganul si piatra de temelie a arii noastre. De ce în Engleza? Pentru ca jocul de
cuvinte înseamna «calea masinii», iar deviza experien ei CarPath este «Find your own path!» (Gaseste-ti propria cale!) si merge mâna în mâna cu ceea ce îti ofera autorulotele: libertatea de a gasi propria ta cale, destinatie, în care sa te simti bine, sa afli lucruri noi, sa cunosti oameni noi, sa vânezi rasarituri si apusuri si sa înveti sa iubesti natura, fiind cât mai aproape de ea, departe de agitatie sau aproape, dupa pofta fiecaruia.”
Stabilit momentan în Piatra Neamt, Cristian Ticusan conduce acolo o agentie de turism, domeniu pe care l-a explorat si Cosmin pâna acum. Vreme de doi ani, Cosmin a lucrat în acelasi domeniu, dar în Germania, la München, iar pentru alti trei ani a avut o „escapada” în sistemul public, lucrând în cadrul ANAF.
„Investiia initiala (în CarPath – n. red.) a fost în jurul sumei de 170.000 de euro. Momentan, valoarea flotei administrate de catre CarPath depaseste 615.000 de euro.
Lucram cu servicii de curatenie si reparatie externalizate, astfel ca nu avem angajati. Cifra de afaceri în 2021 a fost de 65.000 de euro. Nu a fost un an grozav”, marturiseste Cosmin Obogeanu. De altfel, ultimii doi ani au fost cu suisuri si coborâsuri pentru CarPath, la fel ca un drum de munte. În lockdown cei doi antreprenori si-au dublat cifra de afaceri, desi au pierdut, prin neînchiriere, aproape jumatate de sezon.
Anul 2021 nu a fost cel mai bun an, resimtind puternic impactul efectelor postpandemice, deoarece lumea a calatorit mult mai mult în felurile în care nu s-a putut înainte: cu avionul si în afara arii. „O alta mare provocare din domeniu este educarea pietei: grija si atentia fata de bunul închiriat, respectul fata natura (ideal este sa lasam locurile în care ajungem mai curate decât au fost), faptul ca vacanta cu autorulota nu este mai ieftina decât un concediu clasic, ci de multe ori
chiar îl depaseste ca buget, dar e mult mai bogata decât o vacan a clasica, la hotel. Dar, vesti bune, 2022 a pornit extrem de bine, cu multa cerere si oameni dornici sa mearga din nou cu autorulota CarPath”, spune cu optimism Cosmin.
Si, daca tot a început cu entuziasm anul, echipa CarPath are planuri pentru a creste. Cu o flota disponibila de 11 autorulote si un campervan pentru închiriere, cei doi antreprenori s-au extins si pe piata închirierii de rulote cu cinci unitati, au început sa vânda si accesorii pentru rulote si autorulote si sa efectueze si servicii de repara ii pentru acestea. „Serviciile oferite de CarPath sunt de închiriere de rulote/autorulote, vânzare rulote/ autorulote, corturi auto, consumabile si piese de schimb, organizarea si vânzarea de experien e complete – pe lânga închirierea de autorulota sau rulota, facem itinerariul clientilor, includem diverse experiente, cum ar fi zbor cu avionul usor, observarea de pasari, viata salbatica, vizite la observatoare de ursi, la boncanitul cerbilor, echita ie/calarie, plimbari în natura pe jos, cu biciclete electrice, pe apa cu diverse ambarcatiuni împreuna cu ghid, tururi culinare, tururi la cetati sau diferite frumuseti ale naturii. Putem croi, la cerere, orice tur ne solicita clientii. E suficient ca ei sa vina doar cu bagajele.”
Cine sunt clientii? În general, români cu venituri de la mediu în sus. Dar, mai presus de orice, oameni care iubesc libertatea, explorarea, flexibilitatea si care se pot lesne adapta unor situatii noi.